Całkowita kwota dostępna w latach 2007-2013 wynosi 78 mln euro w ramach rocznych alokacji, które dla Polski przedstawiają się następująco:
2007 rok – 7 169 354,28 euro
2008 rok – 7 860 469,93 euro
2009 rok – 8 688 538,00 euro
2010 rok – 8 439 000,00 euro
2011 rok – 10 482 000,00 euro
2012 rok – 14 947 000,00 euro
2013 rok – 21 045 000,00 euro
System zarządzania i kontroli dla Funduszu opiera się na współpracy następujących instytucji:
- Instytucja Odpowiedzialna – Departament Unii Europejskiej i Współpracy Międzynarodowej w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji. 
- Instytucja Delegowana – Władza Wdrażająca Programy Europejskie. 
- Instytucja Certyfikująca – Departament Instytucji Płatniczej w Ministerstwie Finansów. 
- Instytucja Audytu – Generalny Inspektor Kontroli Skarbowej. 
W ramach programu wieloletniego zostaną zrealizowane działania wdrażające 5 priorytetów:
Priorytet 1: Wspieranie dalszych postępów w procesie stopniowego tworzenia wspólnego zintegrowanego systemu zarządzania granicami w zakresie kontroli osób na granicach zewnętrznych oraz nadzoru nad tymi granicami.
Priorytet 2: Wspieranie opracowania i wdrożenia krajowych składników europejskiego systemu nadzoru nad granicami zewnętrznymi oraz stałej Europejskiej Sieci Patrolowej na południowych granicach morskich państw członkowskich UE.
Priorytet 3: Wsparcie w zakresie wydawania wiz i działań w celu zaradzenia problemowi nielegalnej imigracji, w tym wykrywania fałszywych lub przerobionych dokumentów, poprzez usprawnienie działań organizowanych przez służby konsularne i inne służby państw członkowskich w państwach trzecich.
Priorytet 4: Wspieranie tworzenia systemów informacyjno-komunikacyjnych niezbędnych dla wdrożenia wspólnotowych instrumentów prawnych w dziedzinie granic zewnętrznych i wiz.
Priorytet 5: Wspieranie efektywnego i sprawnego stosowania właściwych wspólnotowych instrumentów prawnych w dziedzinie granic zewnętrznych i wiz, w szczególności kodeksu granicznego Schengen oraz europejskiego kodeksu wizowego.
Fundusz przyczynia się do osiągnięcia następujących celów ogólnych:
- Skutecznej organizacji kontroli granic zewnętrznych obejmującej zadania związane zarówno z odprawami jak i z ochroną. 
- Skutecznego zarządzania przez państwa członkowskie przepływami osób na granicach zewnętrznych w celu zapewnienia, z jednej strony, wysokiego poziomu ochrony granic zewnętrznych, a z drugiej strony sprawnego przekraczania granic zewnętrznych zgodnie z dorobkiem Schengen, w tym zgodnie z zasadą traktowania z szacunkiem i zasadą poszanowania godności. 
- Jednolitego stosowania przez Straż Graniczną przepisów prawa wspólnotowego dotyczącego przekraczania granic zewnętrznych, w szczególności rozporządzenia (WE) nr 562/2006. 
- Poprawy zarządzania działaniami organizowanymi w państwach trzecich przez służby konsularne oraz inne służby państw członkowskich w zakresie przepływów obywateli państw trzecich na terytorium państw członkowskich, a także współpracy miedzy państwami członkowskimi w tej dziedzinie. 
Wdrażanie priorytetów przyczynia się do osiągnięcia następujących celów operacyjnych:
- Dostosowanie obiektów infrastruktury granicznej do standardów Unii Europejskiej. 
- Utrzymanie wysokiego standardu kontroli i skutecznej ochrony granicy zewnętrznej Unii Europejskiej oraz zapewnienie bezpieczeństwa obszaru Schengen. 
- Rozwój systemów nadzoru granicy zewnętrznej UE. 
- Zwiększenie funkcjonalności infrastruktury teleinformatycznej resortu spraw zagranicznych. 
- Wsparcie infrastruktury biometrycznej urzędów konsularnych, przesyłu danych w procesie wydawania wiz oraz rozbudowa traktów komunikacyjnych. 
- Sprawna obsługa ruchu wizowego oraz spraw cudzoziemców. 
- Dostosowanie systemów informacyjno-komunikacyjnych do pełnego wdrożenia wspólnotowych instrumentów prawnych w dziedzinie ochrony granic zewnętrznych UE. 
- Podniesienie kwalifikacji służb realizujących zadania związane z ochroną granicy, strefy Schengen oraz służb konsularnych w dziedzinie granic zewnętrznych i wiz, w szczególności kodeksu granicznego Schengen i europejskiego kodeksu wizowego. 
Beneficjentami końcowymi Funduszu są:
Komenda Główna Straży Granicznej
Komenda Główna Policji
Urząd ds. Cudzoziemców
Ministerstwo Spraw Zagranicznych
Służba Celna
Lubelski Urząd Wojewódzki
Podkarpacki Urząd Wojewódzki