W misji Hiszpanii uczestniczyli funkcjonariusze SG oraz pracownicy SG-piloci, operatorzy, technicy pokładowi, mechanicy oraz osoby odpowiedzialne za logistykę.
Już od kilku lat podczas operacji Frontex „Indalo” kraje Unii Europejskiej rozmieszczają swoje samoloty i statki patrolowe na południu Hiszpanii. W przypadku samolotów bazą jest lotnisko w Maladze. W tym roku polska załoga uczestniczyła w misji Indalo od 06.07.2022 r. do 12.08.2022 r.
Celem tych działań jest zapobieganie nielegalnej migracji oraz zwalczanie przerzutu nielegalnych towarów (z Algierii i Maroka do krajów Unii Europejskiej. Załoga polskiego statku powietrznego doskonale wywiązał się ze swoich działań, odnotowując wiele skutecznych działań.
W tym roku - 2022 zaplanowany jest udział funkcjonariuszy z Biura Lotnictwa Straży Granicznej jeszcze w 2 misjach.
W ramach wspólnych operacji koordynowanych przez Agencję Frontex, statki powietrzne Lotnictwa Straży Granicznej realizują misje zarówno nad obszarami morskimi, jak i lądowymi. Ze względu na duże zagrożenie przestępczością zorganizowaną, polegającą na przemieszczaniu nielegalnych migrantów z krajów Afryki Północnej i Środkowej, a także państw bliskiego wschodu na terytorium krajów Unii Europejskiej, statki powietrzne Straży Granicznej wykonują zadania głównie w rejonie basenu Morza Śródziemnego oraz w innych rejonach Unii Europejskiej w zależności od potrzeb.
*****
Turbolety L-410 mają jedne z najnowszych systemów obserwacyjnych – i to nie tylko w Europie, ale i na świecie. Samoloty L-410 UVP E-20 wyposażone są w dwa silniki turbinowe, które pozwalają na szybkie dotarcie do rejonu planowanego rozpoznania. W przypadku ewentualnej awarii jednego z silników samolot może kontynuować lot do najbliższego lotniska bez narażenia na niebezpieczeństwo załogi oraz statku powietrznego. Ze względu na dużą moc jednostek napędowych oraz gabaryty, samoloty posiadają duży ciężar załadowania i możliwe jest zainstalowanie na ich pokładzie systemów niezbędnych do prowadzenia obserwacji i rozpoznania. Na wyposażeniu samolotów są m.in. radary umożliwiające wstępną identyfikację obiektów znajdujących się na powierzchni wody, lądu i w przestrzeni powietrznej. System automatycznej identyfikacji jednostek nawodnych, zainstalowany w samolotach, pozwala na rozpoznawanie zarejestrowanych łodzi i statków, a dzięki systemowi obserwacji lotniczej dalekiego zasięgu możliwa jest precyzyjna identyfikacja obserwowanych obiektów, znajdujących się w odległości 15 km. Modem łączności satelitarnej pozwala na przekaz danych w czasie rzeczywistym w postaci krótkich filmów i obrazów oraz łączność telefoniczną na rozległych obszarach morskich. Samoloty posiadają także wyposażenie ratunkowe załogi niezbędne do wykonywania lotów w dużej odległości od linii brzegowej wraz z urządzeniami umożliwiającymi przeszukiwanie akwenów w poszukiwaniu rozbitków.
Koszt zakupu dwóch statków powietrznych to prawie 110 mln zł i w 90% finansowany jest z Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Turbolety wykorzystywane są również do patrolowania granicy polsko-białoruskiej.
zdj. Zespół Prasowy KGSG
wideo: Biuro Lotnictwa SG / montaż: Zespół Prasowy KGSG